دسته ها و برچسب ها دو روش برای سازماندهی محتوای شما هستند. آنها به شما کمک می کنند تا مطالب خود را در گروه های مختلف قرار دهید و به کاربران و موتورهای جستجو اجازه دهید تا آنها را به راحتی پیدا کنند. اما چگونه می توانید از دسته ها و برچسب ها به صورت صحیح استفاده کنید؟
- دسته ها به شما اجازه می دهند تا مطالب خود را به صورت عمومی گروهبندی کنید. به آنها می توانید به عنوان موضوعات اصلی یا فهرست مطالب سایت خود فکر کنید. دسته ها سلسله مراتبی هستند، یعنی شما می توانید زیردسته هایی برای آنها ایجاد کنید. به عنوان مثال، شما می توانید یک دسته به نام «لوازم خانه» داشته باشید و زیردسته هایی مانند «جارو»، «یخچال»، «تلویزیون» و غیره را برای آن تعریف کنید.
- برچسب ها به شما اجازه می دهند تا جزئیات خاص مطلب خود را توصیف کنید. به آن ها می توانید به عنوان کلمات نمایه یا کلیدواژگان سایت خود فکر کنید. آن ها به شما کمک می کنند تا محتوای خود را به صورت ریز گروه بندی کنید. برچسب ها سلسله مراتبی نیستند. برای استفاده از برچسب ها، بهتر است کلمات چندگانه را با خط تیره (-) جداساری کنید. به عنوان مثال، شما می توانید برچسب های «جادوگر-پارسل»، «برج-شکلات»، «قورباغه-شکلات» و غیره را برای یک پست درباره هری پاتر استفاده کنید.
- دسته ها معمولا در ابتدای فعالیت سایت بر اساس طرح و برنامه موجود ایجاد می شوند ولی برچسب ها همزمان با تولید محتوا یک به یک اضافه می شوند.
- تفاوفت اصلي بين دسته ها و برچسب ها اين است كه همه پست ها بايد در يك دسته قرار گيرند، اما نيازي نيست كه برچسب داشته باشند. (انتخاب حداقل یک دسته برای هر نوشته الزامی است ولی انتخاب برچسب برای نوشته ها اختیاری است.)
- دسته بندی ها باید به صورتی باشد که نیاز نباشد هر مطلب و محتوا را به چند دسته اختصاص دهیم. (اختصاص دادن یک مطلب در چند دسته بندی برای سئو هیچ سودی ندارد.) اگر خواستیم یه محتوا رو تکراری استفاده کنیم می توانیم از noindey و follow برای صفحه مربوط به آن دسته بندی استفاده کنیم. ولی در کل بهتره یک مطلب رو در چند دسته قرار ندهیم.
- یکی دیگر از نکات قابل توجه، برای برچسب ها بهتر است برای هر مطلب بیش از ۱۰ برچسب اختصاص ندهیم.
استفاده از دسته ها و برچسب ها می تواند برای بهبود سئو سایت شما مفید باشد. سئو یعنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو، که به شما کمک میکند تا در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالاتری کسب کنید. برای این کار، شما باید دسته ها و برچسب ها را به گون های انتخاب کنید که با کلمات کلیدی مورد نظر شما و کاربران همخوانی داشته باشند. همچنین باید تعداد مناسبی از دسته ها و برچسب ها را استفاده کنید و از تکرار زیاد آن ها خودداری کنید.