ختماس با کارشناسان شرکت نرم افزاری خورشید پشتیبانی 24 ساعته
سامانه پشتیبانی شرکت نرم افزاری خورشید کارونا

بهینه سازی محتوا وب سایت

راهنمای بهبود محتوا برای جایگاه بهتر در نتایج جستجوی گوگل

در دنیای آنلاین، یکی از عوامل اساسی برای بهبود رتبه ‌بندی در نتایج جستجوی گوگل، محتوا هایی هستند که در وب‌ سایت خود ارائه می‌ دهید. در اینجا به نکاتی پرداخته ‌ایم که با رعایت آن ها، می ‌توانید کسب و کارتان را در دنیای آنلاین تقویت کنید، جایگاه خود را در نتایج جستجوی گوگل بهبود بخشید و پیشرفت خود را تضمین کنید.


نکات برای بهبود محتوا در وب ‌سایت:

  • استفاده از کلمات کلیدی: 
    • ابتدا به کلمات و جمله ‌هایی توجه کنید که زمانیکه مخاطبان در حال جستجو در اینترنت هستند اغلب از آن ها استفاده می کنند. این کلمات باید با تفکرات جامعه سازگاری داشته باشند تا مخاطبان به آن ها جذب شوند، برای یافتن کلمات کلیدی خود زمان بگذارید و بعد از یافتن آن ها در طول زمان شاهد پیشرفت خود باشید.
    • بهتر است کلمات کلیدی خیلی در متن استفاده نشوند و تعداد استفاده از این کلمات نسبت به طول متن حفظ شود.
    • یکی از نکاتی که می توان برای نوشتن محتوای بهتر با استفاده از کلمات کلیدی به شما کمک کند، استفاده کردن از کلمات کلیدی اصلی در پاراگراف اول متن محتوا و همچنین استفاده از کلمات کلیدی که در اولویت ما نیستند.
    • یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کرد تکمیل بخش کلمات کلیدی در قسمت محتوا گذاری است این بخش باید با توجه به متن شما تکمیل شود از کلماتی که در متن مهم به شمار می آیند برای تکمیل این بخش کمک بگیرید و کلمات را برای مثال با علامت Dash ( - ) از یک دیگر جدا کنید.
      برای مثال: طراحی سایت تبلیغاتی در یزد – سئو
    • نکته دیگری که قابل ذکر است؛ در این بخش شما می‌توانید تعدادی از کلمات کلیدی که مرتبط با حوزه کاری شما و یا حتی سایت شما می‌شود را در این بخش کلمات کلیدی استفاده کنید، اما گونه ای از این کلمات استفاده کنید که سعی شود کلمات کلیدی هیچ دو صفحه ای مشابه یکدیگر نباشند که صفحات سایت خودتان را به رقابت باهم بیاندازد.
  • انتخاب عنوان مناسب:
    • برای انتخاب کردن عنوان فارسی که برای تیتر صفحه قرار می گیرد (۶ کلمه نهایتا ۱۲ کلمه) --->  (۶۰ کاراکتر باشد).
    • اگر دیدیم تیتر و عنوانی که برای محتوا انتخاب کرده ایم خیلی طولانی شده است کلماتی که خیلی مهم نیستند و می توان از آن ها در عنوان چشم پوشی کرد را حذف کنیم.
  • انتخاب مناسب URL:
    • اگر قرار داد سئو در کنار قرارداد طراحی وب سایت شما عقد شده باشد آنگاه برای شما گزینه سئو فعال شده است، شما می‌توانید URL سایت خودتان را به گونه ای تعریف کنید که به بهترین شکل برای موتور های جستجو بهینه شود.
    • برای اینکه از این قابلیت به بهترین شکل استفاده کنید برای عنوان، شما می‌ توانید از نام فارسی استفاده کنید و برای اینکه URL شما انگلیسی باشد، عنوان سئو شده را انگلیسی استفاده کنید.
    • برای عنوان سئو شده که انتخاب می کنید نیازی نیست حروف اضافه یا کلماتی که در انگلیسی به تنهایی معنایی ندارند را در عنوان داشته باشید.
    • به این نکته توجه داشته باشید که عنوان سئو شده ای را که انتخاب می‌ کنید خیلی طولانی نباشد، و از کلماتی استفاده کنید که به کلمات کلیدی شما نزدیک باشد و یا خود کلمه کلیدی باشد، اما هیچ اجباری برای نوشتن کلمه کلیدی در عنوان سئو شده وجود ندارد و تمامی این عملیات به محتوا شما بستگی دارد.
  • بخش متا دیسکریپشن:
    • نکته دیگری که در محتوا گذاری بسیار مهم به شمار می آید پر کردن بخش توضیحات متا است این بخش یک مطلب کوتاه را درباره متن شما به مخاطب می رساند. این متن فقط باید توضیحی کلی در مورد محتوا باشد که مخاطب با خواندن آن متوجه محتوا شما بشود.
    • این متن در قسمت نتایج سرچ گوگل به کاربر نشان داده می‌ شود و نیاز است به طور کامل و خلاصه بیان شود.
    • برای متا دیسکریپشن: ---> (۱۳۰ -۱۶۰ کاراکتر) باشد که در نتایج سرچ کامل نشان داده شود و توضیحات متا شما ناقص نباشد.
  • بخش خلاصه:
    • در قسمت خلاصه، به این نکته دقت کنید که هیچگاه نباید توضیحات متا با این بخش دارای یک محتوا یکسان باشند و هرکدام باید جدا نوشته شوند.
    • طول متنی که برای خلاصه انتخاب می کنید بسته به محتوا و نحوه  نمایش محتوا شما در سایت دارد، اما دقت داشته باشید متن خلاصه شما نباید خیلی طولانی باشد.
  • تصاویر و ویدئوها:
    • تصاویر با کیفیت و ویدئوهای آموزشی می ‌توانند محتوا را تنوع بخشیده و به تفهیم بهتر مطالب کمک کنند. با استفاده از تصاویر و ویدئوها در بین متن های سایت خود باعث جذاب تر شدن محتوا سایت خود خواهید شد.
    • دقت داشته باشید که اگر در هنگام گذاشتن عکس و یا فیلم بین متن خود امکان این وجود دارد که متن یا فیلم مورد نظر زودتر از متن نشان داده شود حتما این کار رو انجام دهید، زیرا اینکه در حالت موبایل ابتدا عکس به کاربر نشان داده شود و بعد متن را بخواند، استفاده از سایت را برای کاربر جذاب تر خواهد کرد.
    • نکته دیگری که می‌ تواند در سئو سایت شما تاثیر داشته باشد، نام گذاری مناسب عکس هایی است که می‌خواهید در سایت قرار دهید.
      برای نام گذاری بهتر است از نام های انگلیسی استفاده کنید، تمامی حروف با حروف کوچک نوشته شده باشد و هر کلمه ای را با Dash (-) جدا کنید.
    • فرمتی که برای عکس های کاور استفاده میکنید بهتر است jpg باشد و سایزی که میخواهید برای عکس ها استفاده کنید 500×500 باشد. (این سایز می تواند تغییر کند و برای سایز عکس ها برای کاور محتوا اطمینان حاصل کنید.)
    • عکس هایی که در قسمت مدیریت فایل ها بارگذاری می کنید در صورتی که نیازی نبود که فرمت png داشته باشند بهتر است آن ها را به فرمت jpg تبدیل کنید.
  • ارائه محتوای منحصر به فرد:
    • سعی کنید محتوایی ارائه دهید که منحصر به فرد و جذاب باشد. این کار به شما کمک می ‌کند تا افراد جدید جذب شما شوند.
    • دقت داشته باشید هیچگاه از محتواهایی که از سایت های دیگر کپی شده است در سایت خود استفاده نکنید.
    • در محتواهایتان، از نام کسب و کار و سازمان خود استفاده کنید. این کمک می ‌کند تا شناخت بیشتری از شما به مخاطبان داده شود.
  • توجه به جزئیات تایپوگرافی: 
    • دقت کنید که استفاده از نیم فاصله اصلا پیشنهاد نمی شود.
      در هنگام نگارش متن، به استفاده از نیم ‌فاصله توجه داشته باشید. به عنوان مثال، "سایت‌ ها" با استفاده از فاصله صحیح نوشته می ‌شود، اما "سایت‌ها" با نیم ‌فاصله صحیح نیست.
      در اینجا نمی گوییم استفاده از نیم فاصله صحیح نیست اما در بیشتر مواقع کاربر برای سرچ از نیم فاصله استفاده نمی کند به همین دلیل استفاده نکردن از نیم فاصله می تواند به بهبود محتوا شما کمک کند.
  • قوانینی که بهتر است در ادیتور رعایت کنید:
    • عنوان ها و Heading ها:
      • بهتر است عنوان هایی که برای متن های خود انتخاب می کنید را Bold کرده و به آن ها را در دسته Heading 2  قرار دهید و عنوان هایی که به عنوان های اصلی مربوط هستند را در دسته Heading 3  قرار دهید و این کار را برای تمامی محتوا های خود اجرا کنید. (به صورت درختی به عنوان ها Heading ها را اختصاص دهید.)
      • برای این بخش شما توانایی گذاشتن H1  هم دارید اما چون در سایت به طور خودکار عنوان شما را H1 در نظر می گیرد نیازی به قرار دادن H1 به صورت دستی نیست.
    • لینک ها:
      • برای لینک دادن بعضی از کلمات در متن باید به این نکته توجه کنید که اگر متن شما بسیار طولانی نیست بیش از ۳ لینک در محتوا شما وجود نداشته باشد. (این محدودیت برای گذاشتن لینک بستگی به طول محتوا شما و نیازی که محتوا به لینک دارد.)
      • برای لینک دادن می توانید هم به صفحات داخلی سایت لینک دهید و هم به سایت های دیگر برای این کار در هنگام لینک دادن بهتر است صفحات داخلی سایت خودتان را current window انتخاب کنید و صفحاتی که به سایت های دیگر می رود new window  قرار دهید.
      • دقت داشته باشید که از کلماتی که برای لینک دادن استفاده می کنید خیلی عامیانه نباشد. (کلمات یا متن هایی که در بیشتر سایت ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد استفاده نکنید. سعی داشته باشید کلمات و متن های و ... خاص خود را داشته باشید که مربوط به حوزه فعالیت خودتان باشد.)

با رعایت تمامی این نکات، می ‌توانید به بهبود جایگاه وب ‌سایتتان در نتایج جستجوی گوگل کمک کنید.